هیچ ارتباطی بین آلودگی و ابتلا به دیابت نوع 1 وجود ندارد

26 نوامبر 2018- براساس یک مطالعه ی جدید، قرار گرفتن در معرض آلودگی، عامل مهمی در توسعه ی دیابت نوع 1 نیست. محققان دانشگاه هلسینکی نتیجه گیری کردند که این بیماری با فهرستی متشکل از 27 ماده ی آلوده کننده و ماده ی شیمیایی رایج، پس از تجزیه و تحلیل و بررسی صدها نمونه ی خون از کودکان فنلاندی و استونیایی ارتباطی ندارد.

مطالعات قبلی نشان داده بود که تعدادی از مواد شیمیایی، از جمله مواد موجود در آفت کش ها و برخی از موادی که در حال حاضر ممنوع شده اند، ممکن است بر سیستم ایمنی بدن تأثیر گذارند. استفاده از مواد شیمیایی خاص در سال های اخیر در کشورهای پیشرفته همزمان با افزایش ابتلا به دیابت نوع 1 ، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

تیم تحقیقاتی نمونه های خونی افراد شرکت کننده در دو مطالعه دیگر را مورد بررسی قرار دادند. این افراد جوانانی بودند که در معرض خطر ژنتیکی دیابت نوع 1 قرار داشتند، نمونه های این افراد از 12 ماه پس از تولد تا چهار سالگی تهیه شدند. نمونه های خون مادران آنها در زمان تولد نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

مقایسه ی تمام نمونه های خونی، به محققان کمک کرد تا تاثیر قرار گرفتن در معرض آلودگی در رحم و زمان ابتلای این جوانان در کودکی به دیابت نوع 1 را ارزیابی کنند.

نتایج نشان داد که هیچ ارتباطی بین 27 ماده ی آلوده کننده و شیمیایی با ابتلا به بیماری دیابت نوع 1 وجود ندارد، اما مقدار بیشتری مواد شیمیایی در جریان خون کودکان ساکن هلسینکی در مقایسه با جوانان ساکن مناطقی با تراکم کمتر جمعیتی و مسکونی، وجود داشت.

محققان نتیجه گیری کردند که هیچ ارتباطی بین غلظت مواد شیمیایی موجود در پلاسما و توسعه ی بالینی دیابت نوع 1 یافت نشد. آنها اعلام کردند که این نتایج از این فرضیه که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی محیطی(آلوده کننده ها) در طول حیات جنینی یا اوایل دوران کودکی عامل مهمی برای توسعه ی اتوایمیونیتی سلول بتا و دیابت نوع 1 در مراحل بعدی زندگی است، حمایت نمی کند.

محققان موسسه خیریه دیابت نوع 1(JDRF) گفتند: "این نتایج یک خبر اطمینان بخش برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و خانواده هایشان است، اما بررسی عوامل محیطی مرتبط با دیابت نوع 1 هنوز ادامه دارد."

این مطالعه در مجله ی Environmental Science and Pollution Research منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/nov/no-link-between-pollution-and-the-development-of-type-1-diabetes,-study-suggests-98705036.html